Tietoturvaseteli – tuki yritysten tietoturvan kehittämiseen
Tietoturvaseteli on valtioneuvoston asettama tietoturva kehittämiseen suunnattu tuki. Tietoturvasetelin tavoitteena on nostaa kriittisten yritysten tietoturvallisuuden tasoa. Tästä tekstistä käy ilmi, kuka seteliä voi hakea, ja miten sitä haetaan.
Kenelle tietoturvaseteli on suunnattu?
Tietoturvaseteli on kohdennettu yhteiskunnan kriittisten alojen yrityksiä kohtaan. Näillä valtioneuvosto tarkoittaa seuraavia aloja. Tukea voi saada linkissä mainituilla aloilla toimivat Suomeen rekisteröidyt yritykset. Tälläisillä aloilla tarkoitetaan muun muassa elintarvikehuoltoa, energiahuoltoa, finanssialaa, jätehuoltoa, kemianteollisuutta, logistiikkaa, media-alaa, metsäteollisuutta, muovi- ja kumiteollisuutta, rakennusteollisuutta, sosiaali- ja terveydenhuoltoa (sis. lääkehuolto), sotilaallista huoltovarmuutta, teknologiateollisuutta, tietoyhteiskuntaa tai vesihuoltoa.
Yrityksen tulee kuulua yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiselle toimialalle ja tarjota sellaisia perusrakenteita, palveluja ja niihin liittyviä toimintoja, jotka ovat välttämättömiä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ylläpitämiseksi.
Millaiseen tarkoitukseen tietoturvasetelin voi saada?
Tietoturvasetelissä on kaksi kategoriaa. Pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattu enintään 15 000 euron seteli ja kaikille yrityksille tarkoitettu enintään 100 000 euron seteli. Suuremman setelin tuki vaatii 30% omarahoitusosuutta, kun taas pienemmässä setelissä ei ole lainkaan oman rahan osuutta.
Enintään 15 000 euron tuen voi saada esim:
- tietojärjestelmien tarkastus- ja arviointityöhön
- tietoturvan parantamiseksi tehtävään hankintaan
- henkilökunnan kouluttamiseen tai muuhun osaamisen kehittämiseen
Enintään 100 000 euron tuen voi saada esim:
- hyökkäyksenestotestaukseen
- tärkeimpien sähköisten palveluiden varautumistason testaamiseen
- näihin perustuvaan muuhun välittömään tietoturvallisuutta parantavaan toimeen.
Mistä ja miten tukea voi hakea?
Tietoturvasetelin haku alkaa 1.12.2022, ja sen myöntää Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus. Nopeus on tässä haussa valttia, koska tukia myönnetään niin kauan kuin siihen varattu kuuden miljoonan euron määräraha riittää.
Hakuprosessi TNNetin kanssa alkaa kartoituksella, jossa määritellään asiakkaan nykytilaa ja arvioidaan hakemisen perusteet ja haun kohde. Kartoituksen perusteella tehdään hakemus Kyberturvakeskukselle tietoturvasetelistä, ja mahdollisen myönteisen päätöksen tultua voidaan lähteä toteuttamaan suunniteltua toimenpidettä.
Sopisiko tietoturvaseteli yrityksellesi?
Olemme mieluusti apunasi tietoturvaseteliin liittyvissä asioissa. Me TNNetillä olemme erikoistuneet IT-infraan ja sen tietoturvaan, jakykenemme auttamaan infran tietoturvaan liittyvissä ratkaisuissa hyvin laajasti.