Artikkelit Marianne Äikäs haluaa olla matalan kynnyksen Service Desk -asiantuntija

Marianne Äikäs haluaa olla matalan kynnyksen Service Desk -asiantuntija

Marianne Äikäs työskentelee TNNetin IT-tuessa

Marianne Äikäs kiinnostui IT-alasta toden teolla työssäoppimisjaksolla Jämsän kaupungin tietohallinnossa. Kolme IT-alan tutkintoa ja monipuolista kokemusta myöhemmin työpaikka löytyi TNNetiltä Service Desk -asiantuntijana.

Marianne, minkälainen IT-alan opintopolku sinulla on takanasi?

”Opiskelin alta parikymppisenä datanomiksi, mutta koska alueella oli hankala työllistyä, suoritin myöhemmin osaamisen päivittämiseksi ICT-asentajan ammattitutkinnon. Tämän jälkeen pääsin JAMK:iin opiskelemaan tieto- ja viestintätekniikkaa, josta vaihdoin pian tietojenkäsittelyn puolelle. Siitä onkin hallussa aivan tuore todistus valmistuttuani tietojenkäsittelyn tradenomiksi hyvin arvosanoin ja stipendin kera.”

Kuinka päädyit töihin TNNetille? 

”Valmistumisen lähestyessä halusin saada työpaikkaan jalkaa oven väliin. LinkedInissä tuli vastaan TNNetin ilmoitus, jossa haettiin IT-järjestelmäasiantuntijaa. Hain hiukan suuruudenhulluna tuohon rooliin, ja jäin odottelemaan vastausta.”

”Soitin myöhemmin TNNetille aikeena kysyä opinnäytetyön mahdollisuutta sekä samalla ovelasti työnhakuni tilannetta. Puhelussa selvisi, että heillä on myös haussa Service Desk -asiantuntija ja kysyttiin, tulisinko heti huomenna haastatteluun. En päätynyt tekemään opinnäytetyötä TNNetille, mutta saavuin haastatteluun ja tässä sitä ollaan!”

”Minulla oli jo kokemusta IT-tuessa työskentelystä, sillä olin tehnyt tradenomiopintojen aikana kaksi kesää sekä viikonloppuvuoroja Telialla sovellusasiantuntijan roolissa Service Desk -tehtävissä.”

Mikä TNNetissä herätti kiinnostuksen? 

”Haastattelussa jo painotettiin sitä, että osaamistaan saa ja voi hyödyntää kaikkeen, mihin se vain riittää. Lisäksi ajan kuluessa kehittymismahdollisuudet ovat avoinna melkeinpä mihin vain. Tämä oli suurin syy, miksi innostuin TNNetistä. Plus haastattelutilanne oli tosi rento ja miellyttävä, vaikka siinä aika paljon jännitinkin.”

Minkälaisista tehtävistä päiväsi täyttyvät?

”Vastaanotan Service Deskiin saapuvia tukipyyntöjä asiakkailtamme tiketti- ja puhelinjärjestelmän kautta. Tukipyynnöt voivat vaihdella laidasta laitaan esimerkiksi tunnuksien luomisesta aina tietokoneiden asennuksiin ja ongelmatilanteiden selvityksiin. Tukitehtävien rinnalla olen mukana kehittämässä IT-tukipalvelun toimintaa sekä suoritan paljon erilaisia tietoteknisiä tehtäviä.”

Mikä työssäsi on parasta nyt?

”Olen sen verran tuore täällä, että jatkuvasti tulee vastaan mielenkiintoisia juttuja, joista opin uutta. Pidän siitä, että saan hyödyntää taitojani, eikä työnkuva rajoitu tiukasti vain tiettyihin tehtäviin.”

”Minua motivoivat päivittäin uuden oppiminen sekä asioiden tutkiminen ja ratkominen. Ihmisten auttaminen teknisissä ongelmatilanteissa voi olla haastavaa, mutta ratkaisun löytäminen ja toisen osapuolen ilahtuminen on palkitsevaa.”

Mitkä ovat vahvuutesi?

”Olen onnistunut kerryttämään hyvin kokemusta erilaisista tuki- ja ongelmatilanteista. Olen myös harjoittelujen ja kesätöiden myötä nähnyt paljon erilaisia infrastruktuureja sekä päässyt kurkkaamaan monenlaisiin järjestelmätoteutuksiin ja tukiratkaisuihin.”

”Koulutukseni ja työkokemukseni levittäytyy useille IT-alan osa-alueille, mikä auttaa olemaan hyödyksi sekä asennusten, raudan, sovellusten että tuen parissa.”

”Asiakaspalvelijana ja IT-asiantuntijana pyrin olemaan helposti lähestyttävä ja rento. Toivon, että asiakkailla olisi mahdollisimman matala kynnys ottaa minuun yhteyttä ja että he tekisivät sen mielellään. Heidän ei tarvitse pelätä sitä, että tuntevat itsensä hölmöksi tai vähempiarvoiseksi.”

Kuinka kuvailisit TNNetiä ja työyhteisöä?

”Työyhteisömme on tosi moninainen ja asiantuntijoilta löytyy osaamista moneen lähtöön. Olen kokenut, että TNNetillä minut on otettu avoimesti vastaaja ja kohdattu aidosti ihmisenä. Oli ihana saada runsaasti kannustusta ja positiivista palautetta heti työn alkumetreillä. Se vahvisti itsevarmuutta uudessa työyhteisössä sekä loi uskoa siihen, että tulen varmasti pärjäämään!”

”Yhteistyö on täällä isossa roolissa, ja työkaverilta saa kysyessä aina apua. Lisäksi informaatio kulkee tiiviissä yhteisössä suhteellisen helposti. Täällä on aito ja hyvä tekemisen meininki, joka näkyy myös ulospäin.”

TNNet tuntuu hiukan erilaiselta toimijalta kuin muut vastaavat, ja on mielestäni raikas tuulahdus IT-alan toimijoissa.”

Kerro jotain itsestäsi ja harrastuksistasi

”Olen kotoisin Jämsästä, ja asuin siellä aina vuoteen 2021, jolloin muutin opiskelemaan Jyväskylään.”

”Vapaa-ajalla harrastan pääasiassa videopelien pelaamista, ja suosikkejani ovat aina olleet nopeatempoiset FPS-pelit. Vuosien saatossa olen upottanut Overwatch-peliin yli 2000 tuntia, ja aktiivisimpina aikoinani osallistuin sen ympärillä pyöriviin turnaustoimintoihin. Tällä hetkellä tulee tahkottua uutta, vuoden vaihteessa julkaistua Marvel Rivals -peliä. Pelaan toki muutakin, mutta jokin peli on aina isolla kulutuksella kerrallaan. Videopelit on myös miesystävääni ja minua yhdistävä harrastus.”

”Lisäksi valokuvaan amatööritasoisesti ja olen intohimoinen päiväunien nukkuja. Kunnon päikkärit on tärkeä palautumiskeino ja ihan paras energianlataaja!”

TNNetin IT-tukipalvelusta löydät lisää tietoa täältä.

Lue seuraavaksi nämä: