Miksi tarvitset palvelua
- Ennakoiva IT-ympäristön tarkkailu ehkäisee käyttökatkot
- IT-infra toimii sujuvasti, kun sitä valvotaan ympäri vuorokauden
- Organisaation kokonaistietoturva paranee merkittävästi
Mistä on kyse
IT-valvonta ja -monitorointipalveluilla voimme valvoa sekä tarkastella yrityksen IT-infraa haitallisten poikkeamien varalta ennaltaehkäisevästi. Kun tietoturvaongelmat havaitaan jo varhaisessa vaiheessa, niihin on mahdollista puuttua ennen vahinkojen syntymistä. Palvelut seuraavat ympärivuorokautisesti IT-ympäristön verkkoliikenteen, järjestelmien ja laitteiden tapahtumia. Tarjoamme IT-valvontaa ja -monitorointia Openstack-virtuaalipalvelimille, verkkolaitteille sekä asiakkaan omille rauta- ja virtuaalipalvelimille.
Sinun haasteesi
- Näkyvyys IT-ympäristön suorituskykyyn puuttuu.
- Viat huomataan vasta käyttökatkojen myötä, ja niiden ennaltaehkäisyyn ei ole keinoja.
- Ei omaa henkilöstä valvomassa ja reagoimassa hälytyksiin.
Meidän ratkaisumme
- Monitorointi tarjoaa tarkan ja helposti luettavan näkymän ympäristön reaaliaikaiseen suorituskykyyn sekä historiaan.
- Havaitsemme monitoroinnilla ongelmat jo ennalta, jolloin käyttökatkot vähenevät.
- Voimme ottaa hoitaaksemme sekä valvonnan että hälytyksiin reagoinnin.
Kuinka IT-valvonta ja -monitorointi toimii
01
Valvonta
Automaattinen valvonta seuraa IT-ympäristöä ympärivuorokautisesti ja havaitsee välittömästi laitteiden ja palveluiden vikaantumiset. Vikatilanteista ja niiden korjaantumisista lähtee ilmoitus asiakkaan sovitulle yhteyshenkilölle.
Jos organisaatiolta ei löydy omaa osaamista hälytyksiin reagointiin, TNNetiltä on mahdollista hankkia lisäpalveluna SLA-palvelutaso. Tällöin ilmoitukset ohjautuvat meille ja reagoimme niihin puolestasi palvelutason mukaisesti.
02
Monitorointi
Monitorointi mahdollistaa koko IT-infran tapahtumien tarkastelun ja mittaamisen sekä ennakoivan tarttumisen ongelmiin.
Laitteelle asennettu collectori kerää halutut tiedot, joita voivat olla vaikkapa yksittäisen sovelluksen metriikat tai itse koneen suorituskyky. Data esitetään keskitetyssä käyttöliittymässä helposti luettavassa muodossa. Dataan voidaan kohdistaa hakuja tai asettaa hälytyksien pohjaksi raja-arvoja.
Keskitetystä näkymästä voidaan seurata esimerkiksi levytilan tai RAM-muistin käytön kasvutrendiä ja reagoida tarvittaviin resurssimuutoksiin ajoissa. Monitoroinnilla voidaan suorittaa myös ympäristön valvontaa.
Hyvä tietää – IT-valvonta ja monitorointi
IT-valvonta
Valvontapalvelu on luonteeltaan hyvin yksinkertainen on-off -tyyppinen palvelu. Valvontapalvelu ei siis piirrä kuvaajaa valvottavan kohteen historiasta, vaan lokittaa ainoastaan hälytykset ja niiden
korjaantumisen.
Toteutamme valvontapalvelua keskitetyltä valvontapalvelimelta, ja käytämme siihen Nagios-softaa. Valvontapalveluun tarvitaan verkkoyhteys TNNetin valvontapalvelimelta valvottavalle kohteelle asti.
IT-monitorointi
Monitorointipalvelu rakennetaan aina asiakaskohtaisella virtuaalipalvelimella. Palvelussa asiakkaan sisäverkkoon perustetaan Openstack-virtuaalipalvelin, josta on tarvittavat verkkoyhteydet valvottaville
laitteille. Virtuaalipalvelin voi kuitenkin sijaita erillisessä DMZ-verkossa muuhun verkkoon nähden.
Asiakas saa pääsyn Grafanan web-käyttöliittymään, jossa on mahdollista itse muokata muun muassa monitorointinäkymiä ja alertmanagerin hälytyksiä.
Palvelun perusmaksuun sisältyy monitorointipalvelin perusasennuksineen päivityspalvelulla ja varmuuskopioinnilla. Monitorointidataa varten on varattu 100 GiB levytilaa, jota on mahdollista kasvattaa tarpeen mukaan.

Katso myös nämä
Tietoliikenne
Bitti on vain puolet tietoliikenteestä. Kokonaisiin ja toimiviin yhteyksiin tarvitaan lisäksi aitoa välittämistä ja täyden kympin palvelua. Kun yhtälöön lisätään korkealaatuinen tekniikka ja IT-budjettia hyväilevä hinta, ovat TNNetin voittajaluokan tietoliikenne valmiina!
Virtuaalipalvelin
Jos etsit asiakaslähtöistä pilvipalvelua, on TNNetin virtuaalipalvelin oikea ratkaisu. Me toteutamme pilvipalvelun tapauskohtaisesti aina yrityksen tarpeita kuunnellen. Tueksi palvelun käyttöön saat tietysti huipputason tekniset asiakaspalvelijat. Kerro meille tarpeesi, me toteutamme sen!
Varmistuspalvelu
Varmuuskopiointi on hurjan tärkeä osa yrityksen riskienhallintaa, sillä tietoturvahyökkäyksen sattuessa kunnossa oleva varmuuskopiointi voi pelastaa koko liiketoiminnan. TNNetin varmistuspalvelu tallettaa datasi syvälle keskisuomalaisen kallion uumeniin, josta tietojen palauttaminen onnistuu nopeasti milloin vain.
Usein kysyttyä – IT-valvonta ja -monitorointi
1. Mitä IT-valvonta ja -monitorointi tekee?
IT-valvonta ja -monitorointipalvelut seuraavat ympärivuorokautisesti IT-ympäristön verkkoliikenteen, järjestelmien ja laitteiden tapahtumia. Palveluilla voidaan ennaltaehkäiseväti valvoa sekä tarkastella IT-infraa vahingollisten poikkeamien varalta.
2. Mitä hyötyä IT-valonta ja -monitorointi tuo yritykselle?
IT-ympäristön kokonaisturva paranee merkittävästi ennakoivan IT-ympäristön tarkkailun ehkäistessä käyttökatkot. Lisäksi yrityksen IT-infra toimii sujuvasti, kun sitä valvotaan ympäri vuorokauden.
3. Mitä laitteita palvelun piiriin voidaan ottaa?
Tarjoamme IT-valvontaa ja -monitorointia Openstack-virtuaalipalvelimille, verkkolaitteille sekä asiakkaan omille rauta- ja virtuaalipalvelimille.
4. Tarvitseeko yritys omaa henkilöstöä reagoimaan valvontapalvelun hälytyksiin?
Oma henkilöstö ei ole välttämätöntä, sillä TNNetiltä on mahdollista hankkia lisäpalveluna SLA-palvelutaso. Ilmoitukset ohjautuvat meille ja reagoimme niihin palvelutason mukaisesti.
5. Kuinka IT-valvonta ja -monitorointi eroavat toisistaan?
IT-valvonta seuraa IT-ympäristöä 24/7 ja tekee ilmoituksen havaituista ongelmista. Monitorointi mahdollistaa koko IT-infran tapahtumien tarkastelun ja mittaamisen sekä ennakoivan tarttumisen ongelmiin. Monitoroinnilla voidaan suorittaa myös valvontaa.
6. Mitä monitorointipalvelun perusmaksuun sisältyy?
Palvelun perusmaksuun sisältyy monitorointipalvelin perusasennuksineen päivityspalvelulla ja varmuuskopioinnilla. Monitorointidataa varten löytyy 100 GiB levytilaa, jota on mahdollista kasvattaa.