fbpx

Artikkelit Yksi vai useampi IT-kumppani? – Keskittämisen hyödyt

Yksi vai useampi IT-kumppani? – Keskittämisen hyödyt

IT-tukea sieltä, pilvipalvelua täältä ja tietoturvaa kolmannelta taholta. Useissa yrityksissä IT-palvelut ovat pirstoutuneet, jolloin palveluja ostetaan sillisalaattina usealta eri kumppanilta. Onko tämmöinen järjestely kannattavaa? Voisiko IT-palveluiden keskittämisellä saada aikaan lisää säästöjä ja tehokkuutta?

Usein yrityksen IT-palvelut hankintaan pitkän ajan kuluessa yksi kerrallaan. Jos palvelua ei löydy jo olemassa olevalta kumppanilta, käännytään luonnollisesti uuden kumppanin puoleen. Myös edullinen tarjous voi houkutella valitsemaan palvelu uudelta toimittajalta. Jos tällainen pikkuhiljaa muodostunut sillisalaatti kutakuinkin toimii, ei sen kannattavuutta ja järkevöittämistä ehkä ole koskaan pysähdytty tarkastelemaan.

Olipa kyse sitten pirstoutuneista palveluista tai aloittelevan yrityksen IT-hankinnoista, palvelujen keskittäminen yhdelle toimijalle kannattaa ottaa pohdintaan. Tässä muutamia keskittämisen tarjoamia hyötyjä:

Säästöt kustannuksissa

Palvelujen keskittäminen yhdelle toimijalle näkyy tyypillisesti IT-kustannusten laskuna. Kun kuvioissa mukana on useita eri IT-toimittajia, voi erilaisia palvelumaksuja eri tahoilta kertyä yllättävän paljon. Kun lisäksi hinnoilla on tapana vuosi vuodelta nousta ja asiakkuuden alussa ilmaiseksi luvatut toimenpiteet muuttuvatkin maksullisiksi, yhteenlasketut summat voivat olla todella suuria.

Palveluiden keskittyessä yhdelle kumppanille palvelumutkat suoristuvat ja ylimääräiset maksut karsiutuvat pois. Säästöä kertyy myös ajallisesti, kun kustannusten hallinnasta tulee selkeää ja nopeammin hoidettavaa.

Toimiva IT-tuki

IT-tuen näkökulmasta kaikki IT-palvelut kannattaa ehdottomasti hankkia samalta palveluntuottajalta. Yhden kumppanin ylläpitäessä koko IT-ympäristöä, ongelmanratkaisijat tuntevat ympäristön sekä asiakkaan tarpeet ja hahmottavat nopeasti, mistä palvelupyynnössä on kyse. Tiketin ratkaisusta tulee sujuvaa, kun kolmansien tahojen kontaktointi ja reagoinnin odottelu jää kuvioista pois. Myös tiedonvaihto on jouhevaa kaikkien asiantuntijoiden toimiessa saman katon alla.

Kun IT-kumppanilla on kokonaisnäkymä asiakkaan IT-ympäristöön, ongelmakohtiin voidaan tarttua jo ennakolta. Tämä parantaa IT-ympäristön ja laitteiden toimivuutta sekä vähentää tarvetta tukipyynnöille.

Samaa kieltä puhuva teknologia

Kun yksi IT-kumppani vastaa kaikista palveluista, ratkaisut voidaan toteuttaa keskenään yhteen sopivalla teknologialla. Näin ehkäistään eri valmistajien tuote-eroista johtuvia tekniset ongelmat sekä mahdollistetaan järjestelmien toimiminen tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

Tietoturvan taso

Tietoturvakäytäntöjen ylläpitäminen useiden toimijoiden välillä voi olla haastavaa ja muodostaa suuren tietoturvariskin. Yrityksen tietoturva kannattaakin laskea yhden toimijan käsiin, sillä yhden kumppanin vastatessa koko IT-infrastruktuurin tietoturvasta voidaan varmistaa, että kaikki palvelut on suojattu samalla tasolla.

Strateginen kumppanuus

Keskittämällä IT-palvelut yhdelle toimijalle voi muodostua vahva ja pitkäaikainen kumppanuus, jossa toimittaja tuntee syvästi yrityksen liiketoimintatarpeet. Tuttu kumppani osaa tarjota juuri asiakkaan IT-ympäristöön sopivia palveluita ja ehdottaa kokonaisuutta hyödyttäviä ratkaisuja.

Kun kaikki toimii saumattomasti yhteen, ratkaisut voidaan räätälöidä juuri asiakkaan tarpeiden mukaisiksi ja ottaa suunnittelussa huomioon liiketoiminnan mahdollinen kasvu ja muut tulevaisuuden muutokset. Kokonaisvaltainen kumppani pystyy tuottamaan palvelua kehittävällä otteella koko IT-ympäristön ja liiketoiminnan hyvinvointia silmällä pitäen.

Kun keskität IT-palvelut TNNetille, pääset hyötymään kaikista yllä kuvatuista eduista!

Yksi IT-kumppani riittää!

TNNet voi toteuttaa yrityksesi koko IT-paletin. Toisin kuin useat muut toimijat, voimme toimia myös yrityksesi tietoliikenneoperaattorina.

Ota yhteyttä, niin kuulet lisää mainioista palveluistamme:

Lue seuraavaksi nämä: