Artikkelit Ulkoistettu IT-tuki – Tietoturva- ja tietosuojavaatimukset kumppanille

Ulkoistettu IT-tuki – Tietoturva- ja tietosuojavaatimukset kumppanille

Ulkoistettu IT-tuki ja tietoturva

IT-tuen ulkoistamisessa on ehdottoman tärkeää huomioida tietoturva- ja tietosuojariskit, sillä tukikumppanilla on yleensä pääsy organisaation kriittisiin järjestelmiin ja henkilötietoihin. Kuinka ulkoistettu IT-tuki ja tietoturva- sekä tietosuojavaatimukset käytännössä sopivat yhteen? Entä kuinka NIS2-direktiivi ja ISO/IEC 27001 -standardi vaikuttavat asiaan?

Yhteistyö ulkoisen IT-tukikumppanin kanssa vaatii pohjalle aina selkeää suunnittelua. Tietoturvavaatimukset määritellään ja varmistetaan sopimusten kautta, ja yhteistyön aikana asiakasorganisaation tehtävänä on itse valvoa vaatimusten toteutumista. Tietoturvanhallinnan standardi ISO 27001 tarjoaa toimivan rakenteen riskienhallintaan ja kontrollien toteuttamiseen, ja NIS2-dirketiivi puolestaan tuo lainsäädännöllisen velvoitteen varmistaa turvallisuus läpi koko toimitusketjun.

1. Aloita vaatimuksien määrittelystä

Yrityksen kaikki tieto on arvokasta ja vaatii suojausta. Ulkoistetun IT-tuen tietoturva- ja tietosuojavaatimusten määrittelyssä tulisi kuitenkin lähteä liikkeelle kriittisen tiedon tunnistamisesta. Mikä tieto on liiketoiminnalle erityisen arvokasta ja vaatii erityistä suojausta? Seuraavaksi tulisi tunnistaa ne käsiteltävät tiedot ja järjestelmät, joihin IT-tuen kumppanilla on pääsy.

Ennen yhteistyön aloittamista kannattaa vielä:

2. Ulkoistettu IT-tuki ja tietoturva: vastuut ja vaatimustenmukaisuus

Tukikumppanilta odotetaan usein erilaisia tietoturvaan liittyviä vaatimuksia. Tällaisia voivat olla:

3. NIS2-direktiivin vaikutus toimitusketjuun

NIS2-direktiivin myötä tietoturva ei ole enää vain sisäinen asia, vaan se ulottuu koko toimitusketjuun. NIS2 vahvistaa toimitusketjun turvallisuutta ja tuo uusia velvoitteita erityisesti kriittisten palveluiden tarjoajille. Tietoturva ei pääty sopimuksen allekirjoitukseen, vaan asiakkaan tulee jatkossa:

Haluatko tutustua TNNetin IT-tukipalveluun? Lisätietoa löydät täältä.

Ulkoistettu IT-tuki tietoturva- ja tietosuojavaatimukset

TNNet on ISO 27001 -sertifioitu IT-tukikumppanisi

Haluatko kuulla, kuinka pystymme vastaamaan IT-tukipalveluun kohdistuviin tietoturva- ja tietosuojavaatimuksiin?
Kerromme mielellämme, ota yhteyttä:

Lue seuraavaksi: