Paukkuuko IT-budjetti? – Näin vältät piilokustannukset

Oletko törmännyt IT:n piilokustannuksiin? Piilokustannukset on IT-ulkoistuksen kustannuksia nostavia maksuja, jotka sopimuksen kirjoitusvaiheessa osaavat piilottaa itsensä hyvin taitavasti. Kun tunnistat piilotetut kustannukset ennalta, vältyt harmillisilta yllätyksiltä ja IT-budjetti pysyy hallinnassa.
Kun yritys ulkoistaa IT-palveluita, on luonnollista ajatella, että ulkoistuksesta koituu maksettavaksi vain sopimusvaiheessa määritelty hinta. Todellisuudessa mukaan voi ujuttautua lisäkuluja, joista ei sopimusta laadittaessa puhuta ääneen. Piilokuluja voivat aiheuttaa esimerkiksi seuraavanlaiset tilanteet:
- Ulkoistettu palvelu ei välttämättä sovi yhteen yrityksen nykyisten järjestelmien kanssa, jolloin ylimääräisiä euroja palaa järjestelmien yhteensovittamiseen.
- Työntekijöiden opettaminen uuden palvelun käyttöön voi vaatia erikseen ostettavaa lisämaksullista koulutusta.
- Yllättäen tukipyyntöjä kertyykin sopimuksen ulkopuolelle jäävistä töistä. Lasku näistä voi kasvaa todella suureksi.
- IT-tukikumppani laskuttaa pienimmistäkin tehtävistä, kuten esimerkiksi puhelimeen vastaamisesta.
- Asiakas haluaa muuttaa tai laajentaa palveluita sekä sopimuksen sisältöä jälkeenpäin.
IT-budjetti kuriin – tunnista piilotetut kulut
IT-palveluita ulkoistaessa kannattaa pitää mielessä, että paperilla houkuttelevan edulliselta näyttävä sopimus ei aina säästä euroja pitkällä aikavälillä. Harmillisten lisäkulujen välttämiseksi olisi hyvä muistaa pari seikkaa:
1.Tee taustatyöt kunnolla
- Ennen kuin solmit sopimuksen, pyydä kumppaniehdokasta erittelemään huolellisesti kaikki mahdolliset kulut. Sovi tarkkaan, mistä kaikesta tukikumppani voi laskuttaa, jotta IT-budjetti pysyy hallinnassa ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä.
- Varmista, että palvelut sopivat hyvin nykyisiin järjestelmiin. Mieti tarkkaan, mitä tulevaisuuden muutoksia sopimuksessa tulisi ottaa huomioon.
2. Neuvottele selkeä sopimus
- Älä hyväksy epäselvää sopimusta! Pyydä tarkka erittely hinnoista ja varmista, että kaikki tarvittavat palvelut ovat mukana.
- Lisäksi kannattaa sopia etukäteen, kuinka palvelun laajentaminen tai muuttaminen onnistuu ilman ylimääräisiä maksuja.
3. Seuraa kustannuksia säännöllisesti
- Kannattaa tarkkailla IT-palvelujen kustannuksia myös käytön aikana. Näin huomaat mahdolliset ylimääräiset kulut ajoissa ja voit reagoida ennen kuin ne paisuvat liian suuriksi.
Luotettava IT-kumppani pelaa avoimin kortein
Luotettava IT-palvelukumppani todistaa luotettavuutensa jo sopimusvaiheessa. Esimerkiksi meillä TNNetillä motto ”IT-infraa ilman piilokuluja” pitää todella paikkansa.
Pidämme hinnoittelun rehellisenä ja selkeänä, ja elleivät mahdolliset lisätyöt tai muut kustannukset sisällyt palvelun kuukausimaksuun, tuomme ne esille avoimesti jo tarjous- ja sopimusvaiheessa.
Me emme lähetä yllätyslaskuja, vaan asiakas on aina etukäteen tietoinen jokaisesta laskutettavasta työstä. Meillä ei myöskään laskuteta jokaisesta pienestä tehtävästä, vaan palvelukulttuurimme mukaisesti ne sisältyvät laadukkaaseen ja muistettavaan asiakaspalveluun.