Kuinka erotan hyvän IT-tukikumppanin?

IT-tukikumppanin valinta on yritykselle haastava prosessi. IT-tuelta odotetaan paljon, sillä yritys luottaa tukikumppanin käsiin toimintansa kannalta hyvin merkittävän osa-alueen. Aina ei tukitoimittajan valinta kuitenkaan osu nappiin, ja jos tuki ei vastaa ostovaiheessa luvattua, voi vastassa olla pettymys. Herää kysymys; miten erotella jyvät akanoista? Kuinka erotan hyvän IT-tukikumppanin ehdokkaiden joukosta?
Laadukkaan IT-tukikumppanin yksi tärkein erottuvuustekijä on halu ja taito ymmärtää asiakkaan tarpeita. Kumppanilta tulisi löytyä resurssit tarjota palvelua, joka tukee asiakasyrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Toimiva IT-tuki pystyy myös joustavasti mukautumaan yrityksen kasvuun ja muihin muuttuviin tarpeisiin.
Edellä kuvailtua palvelua tarjoava IT-kumppani osaa katsoa isoa kuvaa. Kumppani satsaa pitkäkestoiseen sekä kehittyvään yhteistyöhön ja ymmärtää, että asiakas pidetään talossa laadukkaalla ja aidosti hintansa arvoisella palvelulla.
Selkeä hinnoittelu ja läpinäkyvyys
Selkeät sopimusehdot ja hinnoittelu ilman piilokuluja – myös niistä on luotettava IT-tukikumppani tehty.
Kun hinnoittelu on ymmärrettävää ja läpinäkyvää, asiakas voi luottaa siihen, että IT-tuen kustannukset pysyvät hallinnassa ja budjetin sisällä. Myös luotettavan IT-tukikumppanin kommunikaatio kustannuksista on avointa, ja asiakas tietää aina mistä maksaa. Postilaatikkoon ei putoile yllättäviä tai epäselviä laskuja.
Pätevä IT-kumppani reagoi nopeasti
Hyvältä tukikumppanilta löytyy resurssit tarjoa nopeaa ja tehokasta reagointia. Koska yhteistyön päätavoite on vähentää asiakkaalta työn keskeytyksiä, saa toimivan IT-tuen kiinni nopeasti ilman pitkää jonotusta. Tiketit otetaan myös käsittelyyn turhia aikailematta ja saapumisjärjestyksessä. Luotettava kumppani ei laita tukiasiakkaitaan tärkeysjärjestykseen, vaan huolehtii kaikista tasapuolisesti.
Ennakoiva lähestymistapa ehkäisee ongelmia
Erinomainen IT-tukikumppani ei ainoastaan reagoi ongelmiin, vaan ennakoivalla toimintatavalla ehkäisee niiden syntymistä. Asiantuntijat tarttuvat havaittuihin ongelmakohtiin jo etupeltoon, mikä parantaa IT-ympäristön ja laitteiden toimivuutta sekä vähentää tarvetta tukipyynnöille.
Tietoturva aina etusijalla
Tietoturva, tietoturva ja vielä kerran tietoturva!
Tietoturvan hallinta on oleellinen tekijä IT-tukikumppanin valinnassa, sillä se vaikuttaa suoraan asiakasyrityksen kykyyn suojata kriittiset tiedot ja ehkäistä kyberuhkia. Nykyaikaisella kumppanilla on käytössään kaikkein kehittyneimmät tietoturvaratkaisut uhkien tunnistukseen ja torjuntaan. Tietoturvapoikkeaman sattuessa osataan toimia nopeasti, ja häiriöt minimoiden järjestelmät palautetaan pian normaalitilaan.
Luotettava tukikumppani satsaa työntekijöidensä säännölliseen tietoturvakoulutukseen ja huolehtii, että yrityksen tietosuojakäytännöt ovat kunnossa ja asiakastiedot suojattu vahvoilla salausmenetelmillä. Kumppani myös varmistaa, että kriittiset tiedot varmuuskopioidaan säännöllisesti ja niille on olemassa tehokkaat palautusmekanismit tietomurron tai muun häiriön varalta.
Kaiken edellä mainitun lisäksi hyvä IT-tukikumppani on pitänyt huolen, että tietoturvallisuuden toteutumista valvotaan esimerkiksi kansainvälisen ISO 27001 tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän avulla.
Haluatko lukea lisää aiheesta ”Kuinka erotan hyvän IT-tukikumppanin?
Löydät lisää vastauksia kysymykseen TNNetin blogista Mättääkö IT-tuki? – Yleisimmät ongelmat sekä hyväksi havaitut ratkaisut.