Ylläpidetty Rancher ratkaisi Probiksen Kubernetes-pulmat

Asiakkuudesta
Rancher on Kubernetes-ympäristöjen ylläpitotyökalu, jota usein kuvataan karjapaimenena, jolla Kubernetes-karjaa paimennetaan.
TNNetin ylläpidetty Rancher helpottaa ohjelmistopalveluiden toimittamista asiakkaille Probiksen Datacenter Kanavuoressa sijaitsevilta Kubernetes-palvelimilta. Probis hankki Rancherin ylläpidettynä helppouden sekä TNNetin asiantuntevan avun ja tuen vuoksi.
Yhteistyöstä kertoo Probiksella kehittäjänä ja tietoturvavastaavana toimiva Juho Vähäjylkkä.
”TNNetin asiakaspalvelu on parasta, mihin olen törmännyt tällä alalla.”
Juho vähäjylkkä
Kehittäjä ja tietoturvavastaava
Probis Solutions
Juho Vähäjylkkä, miksi valitsitte juuri TNNetin Rancherin toimittajaksi?
”TNNet oli tuttu meille jo ennestään, sillä meillä oli aiemmin Kanavuoren laitesalissa toisen toimijan operoima vuokraräkki sekä lisäksi TNNetin kuituyhteys toimiston ja palvelinsalin välillä. Myöhemmin vuokrasimme laitekaapit suoraan TNNetiltä, ja niissä pyörivät nyt meidän omat palvelimet ja Kubernetes-ympäristöt.”
”Rancherin hankkiminen TNNetin kautta sai alkunsa lounastapaamisesta, jossa kerroimme, mitä meillä Kuberneteksellä tehdään. ”Vastalahjaksi” tästä TNNetin tekninen kaveri Jari tuli esittelemään, mitä TNNetillä oli saatu aikaan Kuberneteksen ylläpidon suhteen. Erityisesti Kubernetes-ympäristöjen hallinnan puolella oli kehityksessä päästy jo meidän ohitsemme”, Juho muistelee.
Mitä ongelmia Rancherilla lähdettiin ratkomaan?
”Halusimme saada TNNetin Rancher-ratkaisun avulla suoraviivaistettua Kubernetes-ympäristöjen hallintaa sekä helpotettua päivitysten ja uusien ympäristöjen luomista. Lisäksi halusimme parannuksia henkilöstön Kubernetes-käyttöoikeuksien hallintaa, mikä olikin se ongelmista haastavin. Saimme kaikki ongelmakohdat kuitenkin hyvin ratkaistua Rancherin avulla”, Juho kertoo.
Pykälän verran helppokäyttöisempi hallintatyökalu
”Rancherin käyttöönoton yhteydessä palvelun verkot ulotettiin meidän laitekaappiin asti, jolloin meidän Kubernetes-ympäristöt saatiin hallinnan piiriin eli samaan tietoverkkoon. Kun vielä saimme käyttöön Rancher-käyttöliittymän Kubernetes-ympäristöjen hallintaa varten, oli meillä sen jälkeen omassa laitekaapissamme kaksi kappaletta täysin Rancherin kautta hallittavia Kubernetes-klustereita.”
”Rancher-hallintatyökalu vastaa aika paljon aiemmin käyttämiämme työkaluja. Se on kuitenkin pykälän verran helppokäyttöisempi, ja myös työntekijöiden kouluttaminen sen käyttöön on ollut vaivatonta”, kiittelee Juho Vähäjylkkä.
Huomattava parannus päivityksissä ja uusien klusterien pystyttämisessä
Juho kertoo, että Rancherin avulla Kubernetes-klusterien päivitykset onnistuvat nopeammin ja ennen kaikkea vähemmän virhealttiisti. Rancher toi päivityksen luontiin valmiin prosessin, jota noudattamalla ei ole mahdollista mokata komentorivillä. Aiemmin käsin tehdessä prosessit olivat virhealttiimpia ja sen myötä myös kömmähdykset mahdollisia.
”Kubenetes-ylläpidon osalta meidän DevOps-tiimin työkuorma on selvästi keventynyt. Ympäristöjen päivityksestä ja uuden klusterin pystyttämisestä ei tarvitse enää tehdä päivän tai kahden projektia, vaan Rancherin valmiiden työkalujen ansiosta työt hoituvat noin kymmenesosassa aiemmasta ajasta.”

Myös käyttöoikeuksien hallinta saatiin kuntoon
”Mikä parasta, käyttöoikeuksien hallinta on parantunut. Voimme nykyään luoda kehittäjille tarkemmin rajattuja käyttöoikeusrooleja, jolloin he pääsevät itse käynnistämään ja asentelemaan uusien projektiensa Docker-kontteja. Käyttöoikeudet on nykyään myös mahdollista jakaa kaikkiin klustereihin keskitetysti. Aiemmin ne piti tehdä joka klusterille erikseen”, Juho kertoo.
Plussana yllättävä lisähyöty
Rancherin mukana tuli lisäksi hyöty, jota palvelun käyttöönottoa pohtiessa ei edes osattu ajatella:
”Saimme integroitua ohjelmistotuotannon content delivery-prosessin Rancher-ympäristöön, joka tarkoittaa sitä, että halutessaan projektin koodin julkaistavaksi kehittäjä voi vain painaa nappia, ja kontit menevät Rancherin avulla suoraan testauksen kautta tuotantokäyttöön. Aiemmin sama tilanne vaati kehittäjän ilmoituksen uudesta konttibuildista ja DevOps-tiimin, joka meni käynnistämään tuotannon. Nyt Rancherin avulla läpi menneet testit saadaan saman tien pyöräytettyä käyntiin”, iloitsee Juho.
Minkälaista palvelua Probis saa TNNetiltä?
”Aina kun on tarvinnut ottaa yhteyttä, on reagointi ollut tosi nopeaa. Myös vastaus tulee nopeasti, ja tarvittaessa ihmisiä saa puhelimellakin kiinni. Oman yhteyshenkilömme saa kuulemma aina herättää, jos muut tahot eivät vastaa”, Juho naurahtaa.
”Palvelu on erittäin asiantuntevaa. Ensimmäiseen yhteydenottoviestiin vastataan nopeasti, ja jos first line -help ei löydä vastausta, niin kohta yhteyttä ottaa se asiantuntija, jolta löytyy tarvittava osaaminen kulloinkin päällä olevaan asiaan. TNNetin asiakaspalvelu on parasta, mihin olen törmännyt tällä alalla.”
”Yrityksien toimitusjohtajat tapaavat säännöllisesti, ja välille sinne otetaan myös teknisempiä tyyppejä mukaan. Ideoita pallotellaan mukavasti sparraushengessä.”
Mitä toivot yhteistyöltä tulevaisuudessa?
”Toivon tottakai yhteistyölle jatkuvuutta. On käynyt mielessä, että nyt kun meillä on TNNetin Rancher käytössä ja verkko ulottuu laitekaappiimme saakka, voitaisiin TNNetiltä tuottaa muitakin palveluita käyttöömme. Esimerkiksi meidän palveluita voisi pyöriä TNNetin Kubernetes-resursseilla niin, että ne olisivat edelleen meidän Rancherin näkyvillä”, Juho pohtii.
”On hienoa, että TNNet on kovassa kasvupöhinässä. Toivon kuitenkin, että ette kasva liian isoksi, vaan teiltä saisi jatkossakin ihmisiä kiinni nykyiseen tapaan!”

Tietoa asiakasyrityksestä
Probis Solutions on vuonna 2003 perustettu jyväskyläläinen ohjelmistotalo, joka muotoilee ja toteuttaa asiakkaiden ideat ohjelmistoiksi ja huolehtii niiden elinkaariylläpidosta ja jatkokehittämisestä. Työtä tehdään 15 ammattilaisen voimin.
Probiksen asiakkaita ovat erityisesti yritykset, jotka haluavat uudistaa toimialaansa ja luoda kokonaan uutta liiketoimintaa ohjelmistojen avulla. Pitkäaikaisia asiakastoimialoja ovat mm. autokorjaamo- ja autovaraosa-ala, katsastustoimiala ja taloushallinto.
Joukkoon mahtuu myös yksi oma SaaS-tuote: STORE, joka on kriittisten alojen henkilöresurssien toiminnanohjaus. Sen avulla usean hyvinvointialueen pelastustoimi ja ensihoito huolehtii mm. työvuorojen suunnittelusta ja työaikojen hallinnasta.
Probiksen asiakkaaksi ryhtyminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Olennainen osa tekemistä on asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja omistautuminen asiakkaan ideoiden jalostamiseen.
Ratkaisun komponentit
Asiakkaalla on käytössä seuraavat TNNet-tuotteet: